1/72 "German Midget Submarine" Biber (Special Navy)

Na úvod veselá historka s e-shopem Special Hobby. Když se poprvé objevila tato stavebnice v tomto e-shopu ihned jsem si zvolil možnost abych byl informovaný, jakmile bude stavebnice k dispozici. NEPŘIŠLO NIC tedy žádný email o tom že zboží dostupné. Zcela náhodně jsem při brouzdání po internetu   a to v souvislosti s odkazem na novinky z jiné skupiny modelů přišel na to, že světe div se je model k dispozici. I objednal jsem včetně osobního odběru, protože podkladů mám spoustu a chtěl jsem přinést co nejvíc informací o modelu. Shodou okolností jsem druhý den měl náhodně cestu kolem provozovny Speciál Hobby v HočoPočo jak, ano zcela infantilně říkám Horním Počernicím. Řekl jsem si bezva a vyzvedl jsem modely z předchozí objednávky, a tak jsem se zeptal na právě objednaný Biber.... prý není skladník. Dobrá model bude tedy po víkendu v pondělí, přeci kupuji u výrobce, no ne. Nebyl. Dnes, kdy vkládám článek a fotografie nafocené večer tak abych nerušil spící děti (proto prosím o shovívavost nad kvalitou). mám model koupený   za 339,- u Artur M.C. ... na krámě ho mají přibližně od doby, kdy jsem udělal první objednávku. e-shop SH nic a nemohu se dostat ani k objednávce ve svém učtu...  tak jsem si říkal jak rychle model budu mít doma abych k němu mohu „natypovat" pár veselých poznámek ..ale všechno bylo  trochu jinak. 

Základní  díly 

Základní rámeček dílů je docela malý. Tím nechci říci, že by bylo dílů málo ale ponorka byla docela malá. Větší rámeček zahrnuje v podstatě trup miniponorky, další zdvojené rámečky obsahují torpéda a drobné díly s polovinou stojánku.  Už od počátku bylo na blogu Speciál Hobby avizováno že se jedná o projekt vytvářený v 3D s formami frézovanými do kovu. Díly jsou kvalitně vylisované nikde žádný kaz. Krytky vystupují nad povrch zhruba jako je vidět u rekonstruovaných kusů a zachovaných v různých muzeích.  

Přikládám fotografii muzeálního kusu... oranžově je označená partie trupu a způsob spojování jeho tří částí.  Na fotce (oranžově zakroužkované) je patrné typické přírubové spojení, a to vždy trojicí šroubů v polích mezi žebry. Porovnáme-li s fotografii výlisků je vidět, že na dílech je pamatováno na toto spojení, ale podélná žebra jsou poněkud tlusté. Jejich tloušťka by měla být zhruba poloviční. Šrouby asi nebylo možné technologicky vyrobit. Pedanti si je jistě rádi doplní.

(poznámka k předešlému  majitelé  1/35 Biberu Italeri  mohou porovnat  provedení v této stavebnici a skutečnost)

Jen pro informaci přikládám fotku restaurovaného Biberu a to prostřední sekce po rozstykování. Pohled směřuje od přídě ke kabině řidiče (tento rekonstruovaný kus je i plavby a ponoru schopný)

Když už jsme  u té střední  části  je dobré  si popovidat  o vybavení kabiny řidiče-pilota... mezi díly nalezneme  i palubní desku s naznačenými přístroji hloubkové a směrové kormidlo a  sedačku  díl  A14. 

Uvedené  díly  v rámečcích

Přikládám sbírku fotek  které možná leckoho inspirují (hodí se i pro 1/35 Italeri. Následuje jediná fotka, kde jsem našel  sedačku. je z autentického stroje 

Hist. obr.1

autentická  fotka  řídícího panelu:

Hist. obr.2

fialově  je označená stupačka 

Hist. obr.3

provedení  detailu věže 

Průhledné díly jen pro  věž 

další fotky detailu  

fialově je vidět  stupačka 

žlutě  uzavírací systém poklopu + číslo 90

oranžově  výfuk

Hist. obr.4

dochovaný  vnitřek  bez rekonstrukce

Hist. obr.5

rekonstruovaný  vnitřek v "živých barvách"

Hist. obr.6

Hist. obr.7

detaily periskopů:

Hist. obr.8

Hist. obr.9

Obdobný  periskop ale ze seehunda... na dochovaném chybí  gumová očnice

Hist. obr.10

Hist. obr.11

Torpéda

Častokrát, když vidím obdivované a namnoze i oceňované modely modelářů rekrutujících se  z jiné „branže“ tedy letadylkáři či technikáři, kterým  přistál model na stole a pak se inspirovali  „světem“ nebo více či méně přesnými  návody, se divím jak ti lidé o tom nic nevědí.
Takže, a doufám, že mě budou lidé trochu vnímat.  Pro malé ponorky se používala upravená torpéda G7e (e – elektrické) s se níženou hmotností baterii a prodlouženou dobou činnosti ovlivňující dosah. To vše na úkor rychlosti. Úpravy se označovaly T + římská číslice:
TIIIb – G7e (počáteční) 13 článková baterie ráže 534,6mm délka 7163mm rychlost 18.5 uzlů hlavice s roznětkou Kb2 (Pi2f)
TIIIc- G7e (Pozdější) vycházela  z  TIIIb určené pro všechny malé miniponorky a Kb2 (Pi2f)
TIIIe - G7e "Kreuzotter" (finální speciálně určené  pro Molchy a Seahundy) ... dosahující až 20 uzlů s roznětkou Ke1 (Pi4c)
dlužno poznamenat že standardní torpédo G7e dosahovalo rychlosti 30 až 44 uzlů podle typu....

Pro informaci a orientaci  přikládám výkresy  obou  stěžejních torpéd

G7a 

Z modelářského hlediska jsou typické provedení  kormidel za  šroubami.

G7e

mělo upravená kormidla s drobnými 

 

Díly ve stavebnici

 Plastové díly torpéd. Musím se přiznat, že mě tyto díly vyděsily. Způsobily, že jsem několik hodin hledal informace na internetu.  O co jde?  Jde o ztvárnění zadní části torpéd.  3D technologie je bezva, dají se udělat plastické detaily. Ale. Ale mnohdy výrobci „předetailizují“ i to co bylo ve skutečnosti trochu jinak. Firma Eduard se vyžívá v portech u firmy Special Hobby to zjevně odskákala torpéda. V zadní části nalezneme jakési plastické nad povrh vystupující panely. Ať jsem hledal, jak jsem hledal nenašel jsem jedinou fotografii. Konstruktér si zjevně to vše vycucal z prstu klikajíce na myši.  Osobně  budu volit  řešení  použití torpéd G7e z odlévané sady  CMK  http://www.cmkkits.com/en/ships/ww-ii-german-torpedo-type-g7e-3-pcs/ než   vše opravovat....Źeby skrytý  aftermarket? 

Poznámky ke zbarvení:

Zbarvení torpéd je složitým tématem, už proto že dohledat informace je složité. Avšak pro modeláře mám vzkaz: Většina torpéd, která se objevila v muzeích, je zbarvená na základě čisté fantazie nebo pochází z poválečného použití (například Bundesmarine získala G5a a G7e torpéda v padesátých letech, protože používala například opravené ponorky HEI (XXIII) a Wilhem Bauer (XXI) a ty byly zbarveny modře tak aby barva tvořila ochranu proti korozi).  V návodech modelů také výrobci nemají až tak jasno a fantazii hýří hlavně asijští výrobci. Korunu všemu pak nasadí polovzdělaní (v oboru ponorek určitě) šéfredaktoři publikující články se stavbou modelu s nějak použitým torpédem kde autor zjevně netuší a v duchu slep a patinuj se ani nepídí po detailech.

Barva hlavic závisela na použitém materiálu. Dle Kriegsmarine T.Dv. Nr. 194 (1944) se u používaných torpéd  G7 vyskytovaly následující materiály:

Ka - tři varianty bronzové (  ) a ocelové použití u torpéd:  G7a(TI), G7a(TI Fat I), G7a(TI Lut I), G7a(TI Lut II), G7e(TII), G7e(TII Fat II), G7e(TIII), G7e(TX)
Ka1: ocel, použití u torpéd G7a(TI), G7a(TI Fat I), G7a(TI Lut I), G7a(TI Lut II), G7e(TII), G7e(TII Fat II), G7e(TIII), G7e(TX)
Ka2: ocel, použití u torpéd   G7a(TI), G7a(TI Fat I), G7a(TI Lut I), G7a(TI Lut II), G7e(TII Fat II), G7e(TIII), G7e(TX)
Kb: bronz, použití u torpéd  G7a(TI)*, G7a(TI Fat I)*, G7a(TI Lut I)*, G7a(TI Lut II)*, G7e(TII)*, G7e(TII Fat II)*, G7e(TIII), G7e(TIII Fat II), G7e(TIIIa Fat II), G7e(TIIIa Lut I), G7e(TIIIa Lut II), G7e(TIIIb), G7e(TIIIc), G7e(TIIId))
Kb1: ocel, použití u torpéd G7a(TI)*, G7a(TI Fat I)*, G7a(TI Lut I)*, G7a(TI Lut II)*, G7e(TII)*, G7e(TII Fat II)*, G7e(TIII), G7e(TIII Fat II), G7e(TIIIa Fat II), G7e(TIIIa Lut I), G7e(TIIIa Lut II), G7e(TIIIb), G7e(TIIIc), G7e(TIIId)
Kb2 ocel, použití u torpéd G7e(TIIIb), G7e(TIIIc)
Kc: ocel, použití u torpéd G7a(TI Fat I), G7a(TI Lut I), G7a(TI Lut II)
Kc1: ocel, použití u torpéd G7a(TI Fat I), G7a(TI Lut I), G7a(TI Lut II), G7e(TIIIe)
Kc2: ocel, použití u torpéd G7a(TI Lut II), G7e(TII Fat II)*, G7e(TIIIa Lut I)*, G7e(TIIIa Lut II)*
Kd: ocel, použití u torpéd G7e(TIV)
Ke: Bronze, Stahl (used on G7e(TV), G7e(TVa)
Ke1: ocel, použití u torpéd   G7e(TV), G7e(TVa), G7e(TVb), G7e(TXI)
Kf:

Všechny hlavice vyrobené z oceli (ta ke konci války převažovala) byly na základě předpisu Kriegsmarine namalované světle nebo tmavě šedé  (Ke a Kf hlavice byly jen tmavě šedé). Stejně tak byly normované i některé detaily jako identifikační značky pro mechanizmus hloubky, modifikované motory, pruhy pro upevnění a orientaci torpéda.  apod. Byly namalovány v zelené barvě.
Vlastní tělo torpéd nebylo vůbec zbarvené, měly původní barvu oceli, nicméně povrch byl pokrytý konzervační vazelínou s hnědým až nazlátlým odstínem z důvodu ochrany proti korozi ale i pro mazání pro zasouvání do torpédových trubic u běžných ponorek a E boatů.
Starší verze G7a měly některé části niklované jako ochranu proti korozi.  Existuje i možnost že torpéda používaná u miniponorek kleinkampf-verbände mohly být zbarveny pro účely maskování (pravděpodobně šedé), ale zatím jsem nenašel žádné informace o tom.

Na záver ještě  kontaktní  zapalovač

  • červené  tečky  kontaktní  spoušť
  • modrá  vrtulka se po vypuštění  vlivem proudu vyšroubovala a odjistila  kontaktní spouště 
  • zelená - pojistka 

Hist. obr.12

Abych  nezapoměl.... má to taky návod 

a obtisky 

Kamufláže

černá 55

černá 55
Úvodní schéma stavebnice a prakticky základ. Všechny bibery byly zbarvené v základu stejně .
Domnívám se by mělo jít o barvy Hellgrau 50 (RAL 7001, FS 36375, Humbrol 127, Revell 374 Testors 1728, Gunze C308, H308) eventuálně mírně tmavší Dunkelgrau 51 (RAL 7000, FS 35237, Humbrol 145, revell světlejší 57 , Testors 1721 Gunze C337, H337, Vallejo 905)

flekatý žralok

Podle mě asi nejpopulárnější schéma nejen této ale i 1/35 stavebnice. I když se to asi zdá být jako fantazie. Biber a to dokonce hned dva   byly takto kamuflované v Norsku a dokládají to uvedené fotografie.  O barvách   by se asi dalo dlouhosáhle polemizovat ale v 5 dílu publikace Uboot Im focus nalezneme pěknou barevnou rekonstrukci tohoto biberu

Hist. obr.13

Hist. obr.14

Hist. obr.15

Šedivý  žralok

Tato miniponorka byla zjevně zbarvena  tmavší barvou Dunkegrau 51.

Fotek je  více, ale většina podobně  tmavých

1E3

V návodu SPECIAL NAVY je uvedeno, že tato miniponorka byla získána spojeneckými vojsky ve Francii.

Vychází se asi z této fotografie, kdy si američtí vojáci prohlíží   ponorku na pobřeží, respektive v nějakém, dle budov odhadnuto na francouzský přístav. 

Ve skutečnosti tento Biber zajala britská loď HMS HDML 1392 (ML 1392) tedy Harbour Defence Motor Launch-loď chránící přístavy, a stalo se tak   6. března 1945 ​​v ústí Šeldy u   Breskens... polopotený biber odvlekla k pobřeží.

Níže je historická fotka ML1392

Věž ponorky s patrným číslem a křížem

Členové  posádky u ML 1392  u biberu 1E3..   V typických  kabátech proti dešti Royal Navy

Ještě si dovolím poznámku. ML1392 válku přežila, sloužila později  i jako lodivotský člun a v 60´letech byla přestavěna na jachtu a tak se dočkala současnosti jak dokládá další fotografie i když válečnou loď bychom v ní asi těžko  poznali.

87

méně kvalitní fotografie 

Závěr

Těšil jsem se. To musím se musím přiznat. Jsem rád,  že základ je v dobré kvalitě škoda jen těch torpéd.  Výrobce avizoval   že bude vyrábět trailer.   Na závěr tedy motivační  fotky  aby  technikáři věděli jaký  kolopás   si doma nasyslit: 

 

použitá  celtovina 

na dalším  snímku je viditelné  číslo 191 a  označení cvičných torpéd  červeně a bíle natřenou hlavicí

Biber  zvedán z přepravního  podvozku (uznačení 144)

ten samý 144  na  jeřábu,  žlutě označené třmeny pro  upevnění torpéd...

Nasazení bibera na spouštěcí  kolejnice (malý čtyřkolový  podvozek se dá tušit), označení  torpéd 3+3 bílámi a červenými pruhy. v pozadí je vidět portálový  jeřáb.

spouštění  Bibera  na vodu 

jiné resp  vytahování z  vody  je patrný podvozek a  cvičná torpéda 

vděčný motiv zničené kolony  nespíše Holandsko/Belgie 

 a ještě pár   fotek

porovnejte  tyto dvě fotky  čísla 127

 

A uplný  babišovský  závěr

Biber  i s čapím hnízdem 

Update /doplněk

Toto  je odpověď na reakci:

Alfred Riedel píše:

To Z. Škopán: rozhodně nejsem znalcem ponorek, ale hned na první fotce torpéd s Biberem v pozadí ty výztuhy u křidélek vidím....

 

Alfred Riedel píše:
To Z. Škopán: rozhodně nejsem znalcem ponorek, ale hned na první fotce torpéd s Biberem v pozadí ty výztuhy u křidélek vidím....

od zbynek.skopan » stř říj 25, 2017 2:03 pm

Tak za prvé to nesou výztuhy ale dodatečně stabilizacni plochy z důvodu menší rychlosti torpéd ale ó ty plochy na povrchu vřetene u vašeho modelu 

Protože  mě to nedá spát na problém jsem se detailně zaměřil 

Nejdříve pár  fotek a komentář 

na další fotografii  na torpédu  není patrné zadním vřeteni  žádné  další konstrukce

Hist. obr.

Na fotografii  zničeného  naopak  je vidět  konstrukce  připnutá pásky

Hist. obr.

Hist. obr.

Zopakování  fotografie na kterou se odvolává pan Riedel. U obou torpéd  je patné  že mají před řídícími  ploškami   doplněné zesílení  nebo dodatečnou stabilizaci.  Z úhlu je vidět  že materiál byl  poměrně  tenký a  spojky   nejsou na všech kvadrantech vřetene   minimalně některé jsou bez spojky 

Hist. obr.

Pohled z jiného políčka  filmu

Hist. obr.

Jedna z uvah je  i  systém k uchycení k převoznímu  traileru  kde  určitě  torpéda o značné hmotnosti  musela být nějak fixovaná  kromě  označenách lůžek  (trailer  pro Molch i Biber byl zjevně totožný)

Fotka  z filmu  kde je vidět   konec torpéda

Opět  tentokrát  molch  a fotka z muzea  červeně plošky  zeleně  jsou označeny kormidla o tom se zmíním ještě dále  v komentáři k výliskům

Opět tentográd jiného midgetu  s torpédem 

Podklady 

doporučuji  shlédnou na Youtube  tyto fimy .. jsou  stejné jen  je sestřih druhého kde jsou  všechny tedy  italské i německé  midgety. film je z americké

https://www.youtube.com/watch?v=xIJkwj6MxG4

https://www.youtube.com/watch?v=uPdFwo0c5JA

K filmu  ještě  poznámka - v sekvenci kdy je biber osazen na torpéda a spouštěn do vody je záběr na zadní část torpéda  které "konstrukci nemá" torpédo má cvičné bílo červené pruhy  a označení B.

Tištěná publikace  na torpéda obsahující  spoustu technických informací  ale i i zmínku o upravách torpéd G7e pro malé ponorky   Die Torpedos der deutschen U-Boote, Koehler, Herford 1984, ISBN 3-7822-0328-3. (odkaz na dokumet zde, )

Výlisky 

Opět fotky výlisků a způsob provedení detailů, současně jsou zvýrazněna kormidla značené oranžově i v předchozích fotografií je vidět že směrová kormidla u modelu jsou trochu jiná.
Jako NEZAVISLÝ recenzent (model jsem si řádně koupil, stránky si platím a nemám zisk ani z reklam ani z návštěvnosti, nejsem v žádné redakci, a tak nepodléhám žádnému šéfredaktorovi) a také nechci firmě škodit si dál stojím za svém. 
 
3D technologie má spoustu možností, ale také své hranice v některých případech je výsledek takový, že došlo k velkému zvýraznění ve skutečnosti jemného detailu,  který by například mohly vyřešit fotoleptané sady.
Zde se domnívám, že řešící celá kormidla torpéd.
Myslím, že vůbec fotoleptaná sada by prospěla na celý model – detaily kabiny (deska, další měřící přístroje, detaily poklopů)  krytky na celý povrch, konstrukce  bočních lišt torpéd, fixační body  pro třmeny, které jsou v modelu  jen podelné výstupky, pás držící  torpédo u boku ponorky   a možná i ty šroubové spoje.

U tohoto typu jsou torpéda výrazný prvek a tak si nelze nevšimnout těchto konstrukc,  které jsou velmi výrazné:
• koncového kužele torpéda, který vystupuje výrazně nad povrch
• provedení krytek, které by měla spíše vystupovat nad povrch
• způsob naznačení podélných otvorů, v kterých byly šikmé matice sloužící ke spojení všech tří částí torpéda a které jsou v modelu naznačené pouze kruhovým ďolíčky
• za pozornost rovněž stoj i provedení kontaktní spouště, které by jistě mohlo být jemnější i za cenu "zesložitostnění"  stavebnice  
 

Poznámka na konec, příběh pokračuje 

Problém dál analyzuji  a mám možná vysvětlení-pracovní verze 

  1. Šlo o dodatečnou  montáž z důvodu  pomalejších torpéd směrem zvýšení jejich stabilizaceˇ?
  2. Šlo o  ochranu  zadní části  torpéda při uchycení do přepravního traileru?
  3. Řešila se nějaká jiná  konstrukční vada?  např materiálová?
  4. Na fotkách i filmu  jsou  většinou jen  cvičná  torpéda ..... jak vypadala bojová... nebo viz záběr  z filmu  ?
  5. Šlo o jiný  typ  torpéda např  G7es T.V (T5) ? 

 

 

Diskusní téma: 1/72 Submarine Midget Biber (Speciál Navy)

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek