Anglická ponorka M class HMS M-1 (1/350 ŘOP)

Právě se mě dostala do ruky nová stavebnice Anglické ponorky třídy M HMS M-1 od firmy ŘOP samek models
Přiznám se bez mučení že jsem byl iniciátorem toho že se firma do tohoto projektu pustila. Získal jsem s Velké Britanie výkres a současně byl použit výkres z časopisu Modelarstwo Okretowe
 

Historie

Britské ponorky třídy M-ponorky byly postaveny celkem jen tři (i když byly plánovány celkem čtyři). Jejich jedinečnost spočívala v jejich výzbroji, kterou tvořil 12-palcový (305 mm) kanón umístěný v nástavbě před velitelskou věží. Na základě Washingtonské smlouvy byly u dvou ponorek tyto zbraně sejmuty: HMS M 2 byla přestavěna na nosiče hydroplánů a HMS M3 byla přestavěna a na minonosku.
Třída M byla objednána na místo posledních čtyř (K-17- K21) flotilových ponorek s parním pohonem třídy K. Jejich původní určení opravdu odpovídá označení třídy jako M -monitor", tedy loď určená k ostřelování pobřeží. Časem byla jejich specifikace změněna na "korzárskou" tedy loď zastavující obchodní lodě a následně jejich zničení kanónem, což by bylo účelnější než s pomocí torpéd. Myšlenka ve své podstatě nebyla špatná a "korzárské ubooty" německé Kriegsmarine takto často ničili obchodní lodě na dalekých trasách i v průběhu druhé světové války.
 
Kanóny, které nosila třída M, byly 12-palecové (305 mm) 40 ráže Mark IX určené jako náhradní pro bitevní lodě třídy Formidable. Montáž na ponorce umožňovala náměr 20° depresi 5° odměr 15° obou směrech od středové osy. Střílelo se zpravidla z polopotopené ponorky Dostřel byl zhruba 14 km.
 
 
 
Ponorka M1 byla na vodu spuštěna 7. července 1917 ale do válečného dění nezasáhla. kratce bylo její velení svěřeno Maxi Hortonovi, který patřil k britským ponorkovým esům a zavedl tradici vyvěšování pirátské vlajky holly roger na ponorkách vracejicích ze z akce.
 
V roce 1923 došlo díky netěsnosti v oblasti hlavně k zaplavení a rozsáhlým škodám na přídi. 12.111925 při cvičení v kanálu la Manche došlo k srážce se švédským parníkem SS Vidar. Ponorka plula tou dobou pod vodou a poté se potopila do hloubky 70 i se všemi 69 muži na palubě. Členové posádky se pravděpodobně snažili uniknout tím že zaplavili vnitřek trupu a o čemž svědčí otevřené poklopy jak bylo zjištěnno po jejim nalezení iknout tím, že zaplaví interiér a otevření únikový poklop, ale jejich těla nebyla nikdy nalezena.
 
Její vrak byl objeven potápěčského týmu vedeného Innes McCartney v roce 1999 v hloubce 73 metrů. Pozdnější ten rok, vrak opět navštívil Richard Larn a BBC televizní dokumentární štáb, a výsledný film byl vysílán v březnu 2000 Vrak je určen jako chráněné místo pod ochranou zůstává armáda z roku 1986.
 

Stavebnice

recenze je zde
 
Z mého pohledu nemám vlastně co vytknout. Příkladně odlité díly s béžového resinu, planžeta leptů od Eduardu.
obsahuje i obtisk čísla, ale o tom dále.
Ve stavebnici absentuje popis kamufláže. I ve výše uvedené recenzi je jen náznak, respektive citace z wikipedie:
"In 1924 all three completed members of the class were used to test hull camouflageto reduce the visibility of submarines from aircraft"
Poz ZSK : v té době byly všechny tři kanóvé-
M1was painted grey-green,

Stavba

základ je myslet nejprve na čem model bude stát ... já používám dřevěné stojánky