La Patrouille Tricolore de l'Ecole de Chasse de Meknès sur Spitfire - 1946 (3x AZ spitfire IXc)

Úvod

tento článek jsem poprvé publikoval 8.11.2013  na svém strarém blogu: 


Pořídil jsem si stavebnici Spitfirů Mk.IX od společnosti AZ model...konkrétně v provedené Joypack. V tomto balení je hned trojice identických výlisků Spitfiru Mk.IX, nicméně balení je bez obtisků.

Předloha

O předloze jsem dlouho nepřemýšlel. Prakticky od doby kdy jsem viděl obrázek červeného spitfire uveřejněného v časopise Modelář před pár lety jsem prohledal internet a našel fotografii všech tří spitfirů z letecké školy v Meknés

Stavebnice

Říká se, hlavně to tvrdí majitel, že se jedná o nejlepší model Spitfire Mk.IX. Je pravda že je nejvěrnější (ke stavu  napsání článku poz. autora), nicméně má své mouchy:

  1. Koncové oblouky. Prý z důvodu formy je volena jako základ verze se zkráceným rozpětím křídel. To by samo o sobě nebylo tak špatné kdyby:
  • nebyly koncové oblouky s jiným profilem než křídlo....
  • nebylo každé křídlo jinak silné....
  • kdyby byly nějaké vodící kolíky umožňující pevný spoj....
  1. Kabina  Připadá mě jako z jiného modelu.....
  • průhlednosti se dá pomoci leštěním a ponořením do sidoluxu....
  • problém je pasování kabiny do výřezu vtrupu.... 
  • protože jsem to dělal hnedle třikrát tak vím že chyba není ve mě. Kde nepasuje?
  • Délka kabiny.. je dobré zabrousit zadní hranu kabinky
  • délka středního dílu je delší nutné zabrousit zkosení což je řešení s dalším bodem
  • úhel čelního štítku. je naznačeno plátování na trupu s čímž nepočítal tvůrce překrytu materíál chybí navíc je jiný uhel. Pomuže vzájemné zbroušení obou dílů jak kabiny tak trupu "žlábek" čelního štítku. celkem nevzhledná věc vůbec nekorespondující s trupem... při pečlivé práci dle kroku 3 odstraníme i tento neduh.

Jak lepit křídlo trupu u Spitfirů?

Ač se to nezdá vzhledem mému takřka 10 letému "úletu směrem k ponokám" , tak jsem slepil za život několik desítek spitfirů (první byl ten z Kovozávodu) ... až na nějaké ex Frog, kde se vlepovaly půlky křídel do trupu je konstrukce výlisků totožná... integrální spodní polovina křídla i se spodní částí aerodynamickách přechodů.... rozdíl bývá jen v hraně spoje směrem k přídi .... Horní poloviny se nalepují na křídla....
V čem je problém? ve spoji právě na horní ploše... tam vzniká mezera a tu mnozí obtíž
 

Proto lepím následujícím způsobem

  1. nalepím spodní část křídel k trupu
  2. horní poloviny přilepím k hraně přechodu, nelepit ke křídlu spodnímu slouží jen jako opora
  3. po vytvrzení lepidla teprve dotáhnu lícování horních a spodní poloviny křídla a spoj prolepím.

Tak se prakticky nemusí tmelit přechod

u modelu AZ.... doporučuji zbrousit spodní hranu aerodynamického přechodu křídla aby byl tenčí