Martin Baker M.B.5 AZ model


Martin Baker M.B.5


Očekávání radost nebo zmar?


Ano,  pod tímto titulkem před časem hlásná trouba výrobce AZ/KP Modelarovo rozbouřila diskuzi o novince konkurence, tendenční manipulací s výlisky a fejkovými fotografiemi se snažili denuncovat konkurenční model (eduardí Spitfire jsem hodnotil v jiném téma): k pobavení je možno stále přečíst zde: http://www.modelarovo.cz/spitfire-mk-ix ... nebo-zmar/

Když jsem se dozvěděl o chystané novince, modelu MB. 5 o kterém jsem přemýšlel již od dob, kdy vyšla jednostránková monografie v M.B.3 L+K ročník 1983 v rubrice Letadla 1939-45 s pera nestora československé letecké historie Ing. V. Němečka a na zadní straně L+K s kamufláží od p. M .Balouse, zajásal jsem a věděl jsem že mě prostě nesmí minout dokonce stále uvažuji o jak o MB.3, tak i o MB.1. MB.5 byl prototyp a  byl postaven pouze v jednom kuse, který sice postupně měnil svůj vzhled (asi nejvýraznější jsou změny v ocasních plochách) takže velký tahák pro "modelářské vitríny bojových válečných ořů nikdy nebude. Stavět ho mohou kromě náhodných modelářů jen specialisté na měřítko 1/72, nebo modely prototypů, nebo sběratelé modelů RAF. (nevylučuji ani kombinace tří možností) Firma AZ hned automaticky zamířila i na další skupinu a to WiF aršíkem Boscombe Down (ten jsem při nákupu odmítl), nicméně jsem při hledání podkladů našel spoustu obrázků možných kamufláží operačního nasazení..... konec konců i samotná firma AZ nejspíš počítá s námořní verzí neboť mezi díly, jakož i v návodu je zmíněná námořní verze, poznamenávám že opravdu hypotetická verze s použitím typického háku alá Seafire posledních verzí (brrr při této myšlence mě vyloženě naskočila husí kůže.

Klady a zápory


1. Adjustáž stavebních dílů  

Tedy to jak stavebnici dostaneme díly stavebnice, jsou v jednodílné standardní krabici s bočním otevíráním s barevnou kresbou na líci na rubu s barevnými schématy (viz níže). Stavební návod je vytištěn barevně s tím, že názorně ukazuje jak která část má být zbarvena. Výrobce striktně doporučuje výhradně barvy fa. Humbrol, ale pokud někdo používá jiné barvy, snadno si najde alternativu barev jemu srdci či čichu nejmilejší (já jsem použil barvy ze sady RAF Gunze)
 

2. Počet stavebních dílů a a věrnost

 Stavebnice obsahuje opravdu nutnou sadu dílů ke stavbě M.B.5. Stavebnice je na krabici označená 1944, a v obtisku "early". Prototyp však měnil v průběhu svého života podobu zhruba 3x. První (počáteční) podoba byla s ocasními plochami podobnými typu Mb.3. a kruhovými výřezy v podvozku. Druhá podoba byla po vyměnění VOP a SOP za nové větší a stále měly podvozkové šachty kruhový otvor. Třetí podoba konečná se od druhé lišila úpravou podvozkové šachty do přibližně lichoběžníkového tvaru s doplněnými trojúhelníkovými dvířky. Stavebnice bez úprav umožňuje stavbu první a druhé podoby prototypu.
První krok je kabina, kterou považuji za velmi schématickou a boční panely považuji, že jsou 75% procent, tedy menší než by měly být.
Celkově problematická je partie podtrupového chladiče. Zcela je opomenuta konstrukce výdechového kanálu a regulační klapky. Mimochodem i v případě že je klapka zasunuta současně s obrysem trupu je stále patrný otvor, což má "funkční" logiku. Zde mě napadá konspirační teorie, neboť jsem zkoumal plánek (stavebnici nemám) resinové konkurence od Planet models..." a co myslíte, pane doktore? Měl ho tam? Neměl!!! A pak se v tom vyznejte.." Problematickou je i partie vstupu chladiče pod trupem. Těleso bylo k trupu "napojenou přes základnu polokruhovým půdorysem. Ve stavebnici je tato partie nevýrazná a přechod je spíše obdélníkový. Stavebnice obsahuje hlavně 20mm kanónů nebo " zaslepovací" pahýly. Fotografii dokumentující instalaci zbraní jsem nenašel, tím ovšem neříkám, že nikdy instalované nebyly ale je otázka v jaké ze tří podob by měly být? Chybu nikdo neudělá, když vlepí jen "pahýly" ty jsou zdokumentované dostatečně. Chybí pitotova trubice "obrácené T" pod křídlem.
Vstupní otvor nasávání k motoru pod vrtulovými kužely není naznačen vůbec a celkově je kryt kanálu poměrně mělký.


3. Kvalita výlisků - šedých.


Beru v potaz, že se jedná o short run, srovnání proto uvažuji skutečně v rovině jiných podobných stavebnic (např. AZUR, old Special Hobby, RS models a samotné AZ (KP, Admirál, Legato...apod). Základní díly trup a křídla jsou odstříknuty celkem bez problémů, menší díly a to ve 100% případů mají na dělící rovině otřepy nebo jak nazvat přebytečný plast. Vrtulový kužel má propadlinu stejně jako vysoká směrovka, ta je navíc ohnuta při pohledu zezadu doleva, tedy na stranu propadliny. Spodek trupu (levá polovina) uhýbá dovnitř a vzniká tedy propad, který se musí eliminovat při postupném lepení trupu ale tmelení se i tak nevyhneme. Ošklivě vypadají kořeny vrtulových listů u kužele, kde jsou ošklivé nálitky. Jsou dvě cesty a) oříznout listy a celý kužel vybrousit a listy opět nalepit nebo b) pracně opilovat a vybrousit správný tvar
Nevýrazné výfuky na tenké liště se lepí na povrch mělkých prohlubních.
Rytí najdeme jen základní (ani skutečný stroj díky konstrukci snímacích panelů " nepolíval velkým množstvím detailů. Naznačení rychlošroubů jsou jen na horním krytu zbraní. Otvory pro vypadávání nábojnic jsou naznačeny jen rytím. Našel jsem jen jednu velmi nevýraznou letovou fotografii spodku letadla, z které se nedalo vyčíst zda letadlo bez výzbroje mělo panel s otvory či nikoliv. )viz předchozí krok.
Problematickou částí je i podvozek... a to jak kvalitou odstříknutých dílů, jejich detailností tak ii věrností.


4. Kvalita průhledných dílů - 

ve stavebnici je jen jeden.  A to překryt kabiny. Jak již plyne z předchozí stavby je vidět že vůbec nepasuje k výřezu kabiny. Budí dojmem (čemuž se tam dostatečně vysmívám) jakoby byl převzat z jiného modelu, zde prosím "ať se drbe koho svědí". Považuji za další podstatným negativem stavebnice.


5. Obtisky a kamuflážní schémata. 

Ani zde nemůžeme být spokojeni. Vlastně ne. Jediné co mohu pochválit je přilnavost obtisků (já lepil na lakovaný povrch obtisky máčené v jarové vodě s použití vodiček.. přilnuly dokonale), ale to je bohužel všechno
Stavebnice nabízí možnost tří kamufláží pro první dvě varianty prototypu. To je celkem dost. První je celo šedá (tu jsem kromě textové podoby popisu nenašel nijak zdokumentovanou a tak ji nemohu posoudit) v popisu je uvedena barva "light grey" takový odstín však v legendě "čtverečků" doporučených barev nenajdeme. Je to odstín Medium Sea Grey, který je však matoucí a redundantní? Nevím.
M.B.5 pak nesl po dobu svého života maskovanou "prototypovou" kamufláž tvořenou standardními barvami Dark green a Ocean grey na horních plochách a žlutý spodek. Horní barvy byly na náběžné hraně a obloucích mírně přetaženy přes hranu. Při porovnání fotek a schématu najdeme spoustu odlišností v liniích a tvarech kamuflážních polích... Nejvíce chyb nalezneme na levé polovině (např porovnejte šedivý pruh na levé straně přídě)
Obtiskový aršík obsahuje výsostné označení a Prototypové P v kruhu. Ten má však oproti realitě úplně jiné provedení. Lemování bylo po celou dobu velmi tenké a i samotné P bylo větší.
Oproti schématu fotografie hovoří o jiném umístění rondelů na křídlech ... měly by být blíže k trupu.
Vrtule měla pokaždé vrtulové listy se žlutými konci zepředu s logem výrobce a na zadní straně cca v polovině s tenkou červenou linkou. Na fotkách jsem našel jen bílý popisek na zadním vrtulovém kuželu a bílý obdélníkový popisek na spodku trupu a chladiči.
Je s podivem že autor schémat u tak jednoduchého modelu, navíc snadno googlem (i když měl zrovna včera výpadek) dohledatelných fotografii napáchal tolik chyb.
Pro pořádek ještě doplňuji, že šachty měly barvu vnitřku a ti včetně vnitřních stran deklů. Po přestavbě šachet na lichoběžníkové byly vnitřní šachty zbarvené žlutě. Dekly, kterých se změny nedotkly, zůstaly v barvě G-G.


6. Sestavitelnost


Výše uvádím rozfázovanou stavbu modelu. Pravda, v řadech případů jsem šel nad rámec běžných úprav. (např přerytí, přestavba kabiny, onýtování, jiné šachty, chladič..... Činil jsem tak s ohledem na skutečnost, že: a) další model MB.5 od AZ rozhodně stavět nebudu a pak b) pokud se nezblázní nevypočitatelní Číňané tak další stříkaný model hned tak nebude (pokud bude tak je vždy riziko že v tom nadělají ještě větší koniny než firma AZ) . Stavebnice v žádném není ve stylu - nakapete lepidlo a krabicí zatřesete a ono se to sestaví samo. Vůbec ne? Je dobré zvážit každý krok stavby a každý jeden díl před sestavením pečlivě opracovat, vše přesně lícovat a doplňovat případné detaily.
Pozor na sestavení kabiny, návod nás spíše mate než bychom se o něj měli "opřít" .. já jsem kabinu postavil prakticky znova, ale mnohým se do toho nebude chtít.
Zmiňovaná nepadnoucí průhledná část kabiny lze alespoň částečně eliminovat tím, že se model postaví s otevřenou kabinou. Ve stavbě jsem navíc ztenčil překryt na rámování k trupu a tím snížil celkovou disproporci a vše přilepil s určitým přítlakem. Lepit překryt vteřinovým lepidlem není nic jednoduchého a mnohým se vymstilo zamlžením kabiny, mohu to tedy doporučit jen zkušeným. Úvaha nad tím: doma vytáhnout podle kabiny vlastní novou z acetátu se mě v hlavě honila také, ale vzhledem k tomu, že stávající mě přijde celkově větší než by měla být tak by acetátová byla opět o tloušťku materiálu ještě víc větší.
Stavební návod nám doporučuje nejprve vlepit podvozek do křídel a pak teprve kompletovat trup. Podle mě je to dost nepraktické. Křídla se lepí natupo k bočnicím a nejsou zde žádné zámky ani čepy. Rovněž nám návod nepomáhá s geometrií draku tedy vzepětí křídel, musíme se poohlédnou po nějakém plánku. Obdobně je tomu i s podvozkem.. pomůžou jen barevné schéma a tři pidi pérovky tří alternativ stavby v titulku přední strany návodu.
Nevím, komu se bude chtít provádět změny na chladiči a stejně tak i vstupu vzduchu. Asi bych prořízl otvor na zádi a vlepil příčnou část imitujíci dno trupu.
šachty jsem dovybavil detaily, ale zde opravdu záleží na každém, jak si s tím bude ochoten hrát.
Obtisky tedy hledáním jiného obtisku P v kruhu jsem už neztrácel čas.
Správnou kamufláž lze identifikovat z fotografii... připravuji vlastní kamuflážní schéma s kterým se rád podělím.

Pozicování - porovnání s jinými výrobci


Zde je situace jednoduchá pokud bychom pátrali, našli bychom asi 3x dražší model firmy Special hobby, který je ovšem resinový a není dle toho, co jsem viděl na internetu až tak velký přínos. Historicky byl MB.5 nabízen firmou Pegasus http://www.oldmodelkits.com/index.php?d ... 25&page=61 a nevím komu by se chtělo do takové archeologie.

Možné doplňky


Nevím, co a zda vůbec něco bude (berte tuto informaci k času tohoto komentáře) někým produkování
Leptané díly: bývá zvykem, že se k modelům AZ/KP objeví leptané doplňky fa Marabu: pokud to plánují tak by bylo vhodné udělat Vybavení pilotního prostoru, oblast chladiče podvozkové šachty.... ale to nechám na ně
Překryt kabiny- určitě nový
-resinová kola se vzorkem by byl přínos
Ale jak píšu, berte to prosím jako námět, nikoliv jako slib, nevím, zda se někomu s tím bude chtít dělat.

Závěrečné zhodnocení

Pokud to někdo vydržel až sem má asi obrázek jasný. Začnu však zeširoka. Máme dobu, kdy pěkné modely vznikají v 3D modelací a přímým frézováním kovových forem. Vznikají tak velmi detailní technologicky promyšlené modely, které se velmi snadno sestavují a díky kovovým formám se dají produkovat ve velkých sériích. Výrobci se předhánějí tom co jsou schopni technologicky převést z reálu do měřítka 1/72 nebo 1/48... sám se tomu směji a říkám, že máme "dobu portovou" neboť znázornění tohoto detailu u některých modelů a výrobců je až hyperrelistické.
Tyto technologie jsou však drahé a rollout je dost dlouhý. Logicky tak výrobci čelí čím vykrýt intervaly mezi opravdovými hi-tech novinkami. Na řadu tak přicházejí reedice starších modelů vlastních či převzatých, následně pak oprášení starých "spících" projektů často o generaci až dvě starší technologie.
Myslím, že Martin Baker Mb.5 je odstrašující příklad kam až sahá tento rollback. Bohužel výrobce se nám nijak nesnaží i na kategorii shortrun "vyšperkovat" model, za který požaduje bratru skoro čtyři kila, ba co hůř to co se nestydí opravovat má chyby v každém kroku.
Je asi na každém, zda si takový model koupí, a když koupí, zda se do něj pustí a jak velkou míru vlastního potu tomu bude věnovat. Říká se, že se model velmi prodával v Anglii myslím, že řada britských modelářů se asi po stavbě této hrůzy stane stoupencem hnutí Brexit. Bohužel se obávám, že nás nemine i námořní verze případně i nějaké WIF... ale přátelé beze mě...... jen doufám a snažně prosím, aby nebyl model nabízen v rámci podpory klubu a modelářských kroužků.


A odpověď na otázku v titulku? Ano měl jsem radost, že se model objevil, ale nyní považuji čas strávený na modelu za zmar času, který jsem mohl věnovat kvalitnějším modelům....

Kdyby někdo toužil po dalších prototypech :

CMR
http://www.cmrmodels.co.uk/cmr72-5070/c ... ca-15.html
http://www.cmrmodels.co.uk/cmr72-113/su ... mkxiv.html

v 1/48
Falcon Vacuo http://www.britmodeller.com/forums/inde ... n-vacform/