Supermarine Spitfire Mk.IX 1/72 Eduard

Recenze 

Tak první stavba, v námořním žargonu se používá "panenská plavba" , je za mnou. V rámci stavby, kdy jsem zvolil záměrně celostříbrnou kamufláž, která odhalila všechny detaily, a záměrně i OT škatuli. Chtěl jsem načerpat zkušenosti, které bych pak využil při stavbách dalších kousku.

Popis 

 

  1.  Adjustáž stavebních dílů - hysterie kolem deformovaných dílů ve stavebnici díky naknop škatuli je vyloženě sci-fi. I když se díly nacpou do krabice dojde jen k ohnutí rámečku, ale díly zůstanu netknuté... potencionální kupci nemusí tedy mít strach (ověřené na 2x OT a 1xPP, které mám doma)
  2.  Počet stavebních dílů - výrobce použil analogii s 1/48 stavebnicí a již produkovanými verzemi v tomto měřítku. A tak již v tomto balení máme na "univerzálních" rámečcích spoustu nadlimitních dílů, které najdou své využití až v budoucnosti. Navíc jsou některé stavební partie konstruované jako složenina několika dílů. Typickým případem je například partie motoru, chladičů... Důvodem je snaha vylisovat všechny povrchové detaily. nicméně to klade nadměrné požadavky na "stavitele"
  3.  Základní leptané díly - PP je vybaven automaticky pro OT se dá dokoupit tato sada leptaných barevných dílů samostatně. Obsahují pancéřové pláty, síta chladičů, palubky, "plné disky" kol, pásy a spoustu malých dílků. Asi zde namane otázka zda lze postavit model bez leptů? V návaznosti na bod 2. ANO, mezi přehršlí dílů jsou i plastové varianty... např přepážka s vylisovanou palubkou, přepážka s hlavovým pancéřováním, samostatné pancéřování za sedačku, takže pokud se zvolí jiná forma pásů, ANO.
  4.  Kvalita výlisků - šedých - na první pohled udiví kvalita a jemnost některých detailů... jemné nýtování (myslím, že s ním nebudou mít problémy ani odpírači tohoto detailu na modelech) .... kvalitní jemné všude stejné spáry paneláže, ... samostatnou otázkou jsou porty na plátěných ovládacích plochách SOP a VOP. Z mého pohledu jsou až moc výrazné, asi se hodí: " technologiie to umí tak čumte" , nicméně, kdo s tím má problém tak jako já, může porty přebrousit a přidat vrstvu surfu Větší problém je však s přesahem formy. zejména u malých dílu je přesah formy nutné obrousit abychom se nedostali do komplikace při pasování všech sestav. zejména upozorňuji- přepážky -koncové oblouky (viz i doporučení p Zatřepálka v jiném théma) a fotografie níže v textu 
  5. Kvalita průhledných dílů - opět přehršel všeho co lze i v budoucnu využít pro všechny verze včetně buble-top. Díly jsou krystalicky průhledné, ale především přesně pasující na "šedé výlisky" odsunovatelný" překryt přesně sedí v odsunuté podobě neroztahuje se a nepřekáží zadní díl, samostatně je díl pro ztvárnění zasunutého překrytu (ovšem stále i v této variantě je nutné mít dva díly překrytu .... Lepil jsem díl vteřiňákem, nanášením pomoci 0,1 drátku a přesně dolehl, bylo potřeba minimu lepidla... jak psal kolega Zatřepálek ve své stavbě .. lze lepit i po nabarvení na hotový model. Průhledné díly obsahují i zkrácené křídlové aerodynamické ukončení křídel ( tento díl je i v šedých)

Sestavitelnost 

 Použil jsem v různých diskuzích a různých tématech několik hesel:
" I Mozartovi vyčítali moc not"...
" Model chyby neodpouští"...
Tyto hesla plně platí...

Stavebnice není ve stylu - nakapete lepidlo a krabicí zatřesete a ono se to sestaví samo. Je dobré zvážit každý krok stavby. 

Nedodržení přesného lícování, neopracování některých dílů dle výš bodu 4. se ve výsledku posčítá na větších chybách, které je pak už možné jen korikovat jen za cenu tmelení, myslím si, že v ideálu lze model sestavit takřka 100% pasující a neberte v potaz uspěchaný fit test Nymburského pátera Koniáše Malého...

  1. Pozor na sestavení sedačky - díly bočnic po přilepení k vinglu sedáku a opěráku pak mají být zasunuty do spodku kabiny - posunutí obou bočnic kabiny pak vede k šikmému osazení sedačky vůči ose kabiny.... pokud se vám to povede- dají se odřezat vodítka na spodku sedačky, aby vše bylo OK v ose.
  2. Začistěte všechny přepážky i spodek kabiny..
  3. Doporučuji i odškrábnout barvu na dosedacích plochách
  4. Boční spodní část kabiny musí přesně dosednout do vymezovacích faset v bočnicích trupu
  5. Příď - vrchní kryt se musí přesně nalícovat, pozor na dva čepy na předku
  6. Příďové čelo s osazením vrtule má nesymetrické vymezovače- řídit se plánkem
  7. Díly vnitřní přepážky v trupu "Motorová přepážka" B9 doporučuji vlepit až po dolepení a dolícování motorového krytu
  8. Podvozkovou šachtu po kompletaci v dolní části křídel přebrousit hrany které přijdou lepit do horních křídel
  9. Vzorně pasuje podvozková noha v šachtách - dva spoje - pokud nedošlo k posunu křídel při lepení , v návodu nenajdete jediný výkres jaký uhel mají mít podvozkové nohy, takže musíte do literatury. opět pozor na požití správných dílů
  10. Protože používám způsob lepení křídel a trupu tak, že: 1. lepím nejdříve spodní polovinu křídel odzadu přes aerodynamické přechody směrem k přídi kdy nosník přilepím k trupu a 2. pak následně samostatně horní poloviny křídel, opět primárně k dopasování k přechodům a pak teprve prolepení po rozpětí náběžky a odtokovky . 
  11. Neměl jsem problém se spojem křídlo trup, ale zadělal jsem si možná na problém s koncovými oblouky, u další stavby nebudu lepit přechody trup spodní polovina ale až po doladění v rozpětí na koncových hranách
  12. U koncových oblouků, které mají spojovací čep a nehrozí jejich poškození v budoucnosti při manipulaci s modelem , jsem musel tmelit spáru na spodku křídel - při další stavbě se to budu snažit včas korigovat v průběhu lepení křídel viz předchozí "buton" - řiďte se fotkou níže
  13. Podkřídlové chladiče mají stejnou konstrukci jako  ve stavebnici 1/48 - je potřeba korigovat zejména příčný profil... chybně vlepené leptané mřížky (- např záměnou přední za zadní) pak ovlivní celkovou geometrii chladičů
  14. Motorový kryt- spodek a nasávání - kromě celkem dobře padnoucích plastových dílů je potřeba vlepit dva lepty- regulační klapku a mřížku...
  15. Výzbroj - opět jsou v rámečcích všechny varianty kanónu a ukončovacích zaslepovacích "pahýlů". U verze C se lepí malá půlkulatá víčka-- velmi jemný malý díl. Dál jsou v rámečcích pumy a dvě velikosti "vanových" nádrží a nádrž doutníková pro obtiskové varianty
  16. Podvozková kola - každé se skládá ze dvou dílů pneumatiky a dvou disků (vnitřní/vnější), vše jde slepit bez problému
  17. Ostruhové kolo- v rámečku je i díl určený pro VIII nicméně zaměnit nelze - u ostruhového IX kvituji dlouhý konstrukční díl, který přesně padne do trupu a dává jistotu pevné fixace této partie
  18. Vrtule-její konstrukce je opět totožná s 1/48 - dovoluje barvit všechny tři díly odděleně což ulehčí zejména barvení vícebarevných kuželů

Pozicování - porovnání s jinými výrobci

Ihned se na internetu  rozpoutal vlna hysterie, na které jsem si s potěšením zasurfoval. Jsem sice v první řadě  ponorkář, ale Spifire je protkán mým životem jak červená nit. Po modelu letadla Spitfire jsem toužil již po přečtení knížek p Fajtla  "Sestřelen" , "Mnozí nedoletěli" už hluboko v temných 70.letech XX století. V průběhu desetiletí se mě postupně dostaly do rukou stavebnice Matchbox, Heller, Směr, Frog, KP (staré), Hasegawa, Tamiya, Airfix, Sword, Hobby boss, Italeri, AZ/KP, a nově Eduard všech verzí a typů ...
Aktuálně jsou vlastně k dispozici IX tří výrobců Airfix, AZ/KP a Eduard.

Na téma měření se tady i na Nürboňkfóru lidé uráží již přes týden, i já jsem uvedl výše vlastní měření (mám i křídla na Airfix IX, tak až vyhrabu šupléru doplním),

Airfix NEW tool 

je dle mého soudu nejjednodušší cesta k Spitfire Mk.IX, cenou je jednoduchost, široké rytí, nezahloubené chladiče, řešila se i proporcionální parametry křídel a trupu.. ale to by asi nemělo vadit těm kteří cíleně sáhnou po této stavebnici.

AZ/KP

Model má menší rozpětí křídel. To fakt což výrobce sám přiznal tím, že do některých edicí dal jiné oblouky.... trochu mě to připomíná číšníka Jan Dítě (Obsluhoval jsem anglického krále) když nosil tlustě podražené boty aby byl vyšší. Nicméně pokud máte jen AZ rozdíl nepostřehnete, AZ/KP model má zjednodušenou kabinu - zejména na bocích (celý trup byl po celé délce uzavřený oval/elipsa, přechody byly plechové a vykrývaly prostor mezi křídly a tímto uzavřeným trupem. U modelu AZ/KP se kabina dolů zužuje. I když mě sám p. Muzikant ujišťoval o různých vylepšení průhledného dílu, pořád jsem narážel na stejný, nepasující díl (uhel pevného předního dílu- nedolehající štítek- nutná úprava), Křídla jsou dle mého soudu kompromis C/E a přizpůsobení příslušné verzi je na modeláři, při stavbě jsem měl vždy problém s koncovými oblouky, které se jednak lepí na tupo a každé křídlo je jinak tlusté a nutno tmelit. Podobně i trup je univerzální pro všechny motorové verze . Výhodou AZ/KP je velké množství obtiskových variant různých uživatelů, vzhledem že podle vyjádření pána prstenu Šulce se v produkci dá očekávat kopírování obtiskových předloh z produkce 1/48. překryv předloh s AZ/KP je až na "profláknuté" mašiny minimální.. konec konců tento "ital" je toho příkladem. AZ je snadno sestavitelný model (ty své postavené vyhazovat nebudu) :grin:

 

Postavené  modely 

1. Sepermarine Spitfire F.Mk.IXc, Italy air force, 1947  zde

2. Supermarine Spitfire F.Mk IXc,  Hellenic Air Force  zde

3. Supermarine Spitfire F.Mk IXc Izrael Air force, D-131 zde